Innspill til Hovedutvalget for skole, barnehage og kultur: Forvaltningsrevisjonsprosjektet – Tidlig innsats og spesialundervisning. 

Publisert: 25.04.2024

 

Beklager sent innspill, men vil likevel komme med noen tanker om bystyresak 41/24: Forvaltningsrevisjonsprosjektet – Tidlig innsats og spesialundervisning. 

Vi leser av rapporten at den gir et godt bilde av rutiner og det systemiske arbeidet rundt tilrådning og enkeltvedtak, men mangler fokus på hva som faktisk skjer når enkeltvedtak skal effektueres ute på enhetene. Det er store sprik mellom tilrådning, enkeltvedtak og faktisk gjennomførte timer - både i skole og barnehage. 

Vi vil skryte av våre lærere og ledere for den innsatsen de legger ned for å få et umulig budsjett i balanse, og med å legge en kabal for undervisning i tråd med lover og regelverk. 

Vi vil også berømme Venstre og Eskild Bunes for betimelig innspill til revisjonsrapporten, der han retter fokus mot flere viktige områder. Bunes satte fokus på de områdene som rapporten mangler, og det er praktiseringen av spesialundervisningen i skoler (og barnehager). 

PPT er faglig instans som tilrår evidensbaserte tiltak som skal virke.  

  • Vi vet at skoler som hovedregel skriver enkeltvedtak etter tilrådning.  

  • For barnehage kjenner vi til at det heller er regelen og ikke unntaket at enkeltvedtaket gir færre timer enn tilrådningen fra PPT. 

Kommunalsjef, Olaug Haugen, snakker om at spesu-timer er årstimer, og at rektor (enhetsleder for barnehage) har beslutningsmyndighet. Det er en økonomisk spagat for enhetsledere. 

Når det gjelder spesu-timer, årstimer og avviksmeldinger knyttet til manglende gjennomføring og bruk av kvalifiserte i undervisning, blir vi møtte med at en ikke kan melde avvik nettopp fordi det er årstimer og regnskapet over timer foreligger først ved skoleårets slutt.  

Alle forstår at det ikke går an å kjøre et skoleår (eller barnehageår) i revers, for de barn og elever som ikke har fått de spesu-timene de hadde krav på! 

Kommunalsjefen sier også at omstillingsarbeidet vil dreie fokus bort fra spesu og over til forebygging. Vi er selvsagt enige i at forebygging er svært viktig, men stiller spørsmål ved hvilke yrkesgrupper og andre ressurser som skal tilføres skoler og barnehager for å lykkes i dette arbeidet.  

Det har kommet oss for øret at det gjøres et arbeid i deler av sektoren (barnehage) som skal skissere hvilke barn som skal henvises og hvilke barn som kun skal få tilrettelegging i barnehagen. Vi stiller oss undrende til dette, og kjenner smaken av frikommunesøknaden. 

Det er mange som mener mye om spesu, og ofte er argumentet at spesu ikke virker. Alle forstå at om spesu ikke gjennomføres slik PPT som faginstans tilrår, så vil det få konsekvenser. 

Vi vil også nevne bortfall av GNO (grunnleggende norskopplæring). Vi kjenner til at denne retten ikke blir oppfylt i det omfanget det skal, og er også konsekvens av manglende ressurser. 

Praksis i Kristiansund, der bortfall av spesu og GNO er begrunnet i økonomi, er alt annet en tidlig innsats og vil gi en dominoeffekt vi ikke ønsker. I form av økende adferdsproblematikk, økende behov for spesped.-tiltak og økende frafall i vgo. Denne trenden er KSU inne i allerede. 

Vi oppfordrer dere til å sette denne saken på sakskartet i hele den politiske linja, helt opp til bystyret, og be om at det jevnlig legges fram en oversikt over tilrådning, enkeltvedtak, (ikke)gjennomførte timer og benyttet kompetanse. Gjerne som en del av rapporteringen fra skoler og hver enkelt barnehage. 

 

Lenke rapporten: Tidlig innsats og spesialundervisning (360online.com)

Kontrollutvalgests vedtak: 916816.PDF (360online.com)

Bystyrets vedtak: SAKSPROTOKOLL (360online.com)