Rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen

I og med at skolen har vært en viktig arena for fornorskning, er den også en viktig arena for å rette opp fornorskningens arv. Som Norges største fagforening for lærere, vil Utdanningsforbundet jobbe for at skolen skal være en arena for revitalisering av språk, levesett og tradisjoner.

Fra fornorskning til revitalisering

Et forsonet samfunn er kjennetegnet av språklig og kulturelt likeverd mellom kvener, skogfinner, samer og majoritetsbefolkningen. Dette innebærer blant annet at barn må oppleve samisk, kvensk og norsk som likeverdige språk. Språk og kultur henger tett sammen, og barns språklæring er nøkkelen til revitalisering av kvensk og samisk kultur.

Alle elever skal ha at godt og likeverdig opplæringstilbud uansett hvor de bor i landet, og uavhengig av hvilke opplæringsformer som brukes. Vi erfarer imidlertid at samiske elever ikke får et like godt opplæringstilbud som andre elever. Dette skyldes blant annet at det finnes for få samiskspråklige lærere, og at disse har liten tilgang til tilfredsstillende læremidler.

Utdanningsforbundet mener det er nødvendig å lovfeste en rett til læremidler på de tre samiske språkene, på lik linje med elevers rett til læremidler på bokmål og nynorsk. Dette bør ses i sammenheng med at samer er anerkjent som urfolk med rett til å sikre og utvikle sitt språk og sin kultur.

Mangelen på samiske læremidler har vært et vedvarende problem siden samisk ble tatt i bruk i skolen. Det finnes få læremidler på videregående nivå, og på lule- og sørsamisk mangler det læremidler i flere kjernefag. Mangelen på samiske læremidler medfører at mange samisklærere produserer egne læremidler. Dette bidrar igjen til en svært uheldig slitasje på de lærerne som både har kompetanse innen fag og samiske språk.

Les mer: vår høringsuttalelse (pdf, 91 kB)